Wednesday, July 17, 2013

NEWSPAPER ARTICLE: MENGIMPIKAN PEMBANTU RUMAH TEMPATAN

REFERENCE:

Khairunneezam, M.N. (2007), 'Mengimpikan Pembantu Rumah Tempatan', Utusan Malaysia, Kuala Lumpur: Utusan Melayu (M) Berhad. 



TAJUK: MENGIMPIKAN PEMBANTU RUMAH TEMPATAN 
(*Boleh click pada tajuk untuk ke sumber online di Utusan Malaysia)




         Di dalam alaf baru yang serba moden ini, sudah menjadi lumrah bagi pasangan suami isteri mempunyai kerjaya masing-masing. Ini adalah hasil kejayaan sistem pentadbiran dan pendidikan negara yang telah mewujudkan masyarakat Malaysia berpengetahuan tinggi. Lantaran tanggungjawab mencari nafkah untuk keluarga telah dipikul secara kolektif, maka masa untuk menguruskan rumahtangga menjadi minimum. Ianya lebih terasa bagi pasangan yang telah mempunyai anak-anak. Untuk itu, menggaji pembantu rumah adalah jalan penyelesaian yang paling tepat dan popular. Oleh kerana kurangnya sambutan rakyat tempatan untuk menjadi pembantu rumah, maka banyaklah di antara mereka yang mendapatkan bantuan agensi pembantu rumah warga asing terutamanya dari Indonesia dan Filipina. Di samping kos menguruskan dan menggaji yang murah, pembantu rumah warga asing ini diyakini akan kemahiran dan kesetiaannya. Dan menurut statistik terkini, di seluruh negara terdapat tidak kurang 330,000 pembantu rumah asing yang majoritinya adalah warga Indonesia .


            Namun, apa yang berlaku sejak beberapa tahun ini, pembantu rumah warga asing ini telah acapkali menimbulkan isu-isu negatif dan membimbangkan. Ada di antara mereka melarikan diri daripada majikan, alasannya kerana didera secara fizikal atau mental. Ada juga yang menghilangkan diri bersama-sama dengan hasil pencurian harta benda milik majikan.


            Wujud juga isu di mana agensi pembekal pembantu rumah warga asing yang menipu para majikan. Jaminan palsu bahawa pembantu rumah yang dibekalkan tinggi kemahiran kendirinya tak ubah seperti ‘indah khabar dari rupa’. Mereka juga berani meletakkan harga yang tinggi untuk mendapatkan seseorang pembantu rumah. Hakikatnya, ada di antara pembantu rumah yang ditawarkan adalah terlalu muda, buta huruf, tidak pandai membuat kerja-kerja rumah dan tidak arif berbahasa Melayu dan Inggeris. Wajarlah mereka ini dikategorikan oleh Presiden Persatuan Agensi Pekerja Asing (PAPA), Datuk Raja Zulkepley Dahalan sebagai pembantu rumah Kelas ‘E’. Bagi majikan mendapat pembantu rumah kelas ‘E’ ini, biarpun gaji bulanan yang diberi hanyalah sekitar RM400, namun jika komunikasi mudah pun tidak mampu difahami dan dipatuhi, maka perasaan tertipu dan berang itu sangat-sangat dirasai.             
       Bagi meredakan isu penipuan pembekalan pembantu rumah warga asing ini, kerajaan telah menyenaraihitamkan sebanyak 19 agensi pembekal pembantu rumah dari Indonesia . Ia adalah langkah bijak kerajaan untuk mengelakkan lebih ramai lagi rakyat Malaysia yang mahukan perkhidmatan sedemikian tertipu pada masa hadapan. Sebagai langkah penyelesaian alternatif, Kementerian Sumber Manusia telah menggalakkan Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK) untuk menawarkan modul latihan pembantu rumah di pusat-pusat latihan mereka. Modul latihan ini mengkhusus kepada warga tempatan yang berminat untuk mendalami karier sebagai pembantu rumah.


            Selain itu, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Abdul Rahman Bakar baru-baru ini telah mengumumkan bahawa kementeriannya akan membekalkan silibus dan tenaga pengajar untuk pihak swasta melatih warga tempatan sebagai pembantu rumah.  Ujarnya lagi, pihak swasta perlu mengambil inisiatif menyediakan pusat latihan tersebut bagi membolehkan warga tempatan mengisi keperluan lebih 100,000 pembantu rumah di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).


            Langkah bijak kerajaan ini mempunyai rasionalnya. Pembantu rumah tempatan adalah lebih arif tentang selok belok budaya dan norma masyarakat Malaysia . Maka, minimumlah masalah komunikasi di antara pembantu rumah ini dengan bakal majikan mereka. Mendapatkan pembantu rumah tempatan kelak turut menjadi lebih mudah. Bakal majikan tidak perlu memkirkan urusan dokumentasi seperti visa dan passport dan menjimatkan pelbagai kos. Isu-isu seperti majikan yang tertipu juga dapat dielakkan kerana kebolehpercayaan yang lebih tinggi ada pada pembantu rumah tempatan. Selain itu, usaha sebegini menjadi alternatif pekerjaan yang menarik bagi rakyat tempatan selain daripada pilihan kerjaya sebagai operator pengeluaran di kilang, pelayan di pasaraya dan sebagainya.


            Daripada perspektif sosio-ekonomi negara pula, aliran keluar mata wang negara dapat diminimumkan bahkan digunakan untuk menjana pembangunan domestik. Negara juga berupaya meningkatkan penggunaan sumber manusia tempatan, mengurangkan kadar pengangguran dan meminimumkan import tenaga kerja luar negara. Dan jika strategi melatih dan mewujudkan golongan pembantu rumah warga tempatan ini dijana dengan sebaiknya, tidak mustahil Malaysia mampu mengeksport pembantu rumah tempatan untuk pasaran di luar negara.  


            Bagi merealisasikan penghasilan tenaga pembantu rumah yang berkualiti tinggi, berikut adalah beberapa saranan yang difikirkan wajar untuk diperhalusi oleh pihak kerajaan dan agensi yang terbabit. Pertamanya, bakal pembantu rumah diberikan latihan asas yang secukupnya seperti kemahiran memasak, mengemas rumah, penjagaan bayi dan kanak-kanak, dan sebagainya. Keduanya, memberikan latihan menghadapi situasi tak terduga seperti latihan pertolongan cemas, kaedah mengawal kebakaran, kes rompakan, dan sebagainya. 


            Ketiganya, mereka perlu didedahkan dengan pengetahuan am dan perundangan seperti kontrak pekerjaan dan hak perundangan, gangguan seksual di tempat kerja, penderaan dan seumpamanya. Ianya membantu memberi kefahaman kepada mereka tentang hak mereka dan bakal majikan di sisi undang-undang. Ia juga berfungsi dalam memandu arah tentang tindakan susulan yang wajar diambil jika berlaku sebarang kes yang tidak diingini


            Keempatnya, kerajaan perlu memastikan bahawa agensi yang menyalurkan tenaga pembantu rumah tempatan ini kelak menyelaraskan kesesuaian pembantu rumah dengan bakal majikan dari pelbagai aspek terutama yang melibatkan sensitiviti keagamaan dan kebudayaan. Ianya adalah untuk mengelakkan anasir-anasir ketidakadilan, bias, dan tindakan di luar norma dan batasan keagamaan dan adat resam sesuatu bangsa.


            Kelimanya, untuk menjadikan karier pembantu rumah adalah menarik di kalangan warga tempatan, disarankan agar kadar gaji dan kemudahan-kemudahan sampingan seperti hak cuti tahunan, cuti sakit dan sebagainya dikaji sebaik mungkin. Kadar gaji yang diberikan perlulah diseragamkan dan menarik untuk bakal pembantu rumah tempatan dan bersesuaian dengan kemampuan bakal majikan.


            Apa yang penting adalah usaha membuka ruang kepada warga tempatan untuk menceburi karier sebagai pembantu rumah ini akan menjadi penyelesaian paling jitu terhadap pelbagai isu yang berkaitan. Syaratnya, usaha murni kerajaan ini disahut dengan nada positif dan bersungguh-sungguh oleh agensi pembekal pekerja terutamanya di sektor swasta. Adalah diyakini jika betul dan sistematik pelaksanaan latihan pembantu rumah ini kelak, maka para majikan akan dapat memperoleh pembantu rumah yang profesional, berkemahiran tinggi, berdisiplin, dan memiliki kelas ‘A’.

No comments:

Post a Comment