REFERENCE:
Khairunneezam, M.N. (2007), 'Mengintegrasi Pensyarah, Universiti', Utusan Malaysia, Kuala Lumpur: Utusan Melayu (M) Berhad.
Tajuk: MENGINTEGRASI PENSYARAH, UNIVERSITI (*Boleh click pada tajuk untuk ke sumber online di Utusan Malaysia)
Acap kali kita mendengar isu siswazah universiti yang tidak memiliki
tahap pengetahuan dan kemahiran yang diharapkan oleh industri. Secara
zahirnya seolah-olah siswazah sendiri yang bersalah kerana tidak
kompetitif dan tidak cukup berkemahiran. Lantaran itu, siswazah juga
yang terpaksa menanggung kesan kesukaran mendapatkan kerja, dek kerana
tiada sesiapa yang berminat dengan segulung ijazah dan resume yang
diusung ke hulu ke hilir. Masyarakat umumnya perlu faham bahawa ada
pihak-pihak lain yang perlu jua dipertanggungjawabkan di atas isu ini.
Pada pandangan saya, universiti dan pensyarah memainkan peranan penting
untuk mengatasi permasalahan yang ditanggung siswazah ini.
Saya
sangat tertarik kepada laporan akhbar Utusan Malaysia tentang cadangan
Datuk Mustapha Mohamed, Menteri Pengajian Tinggi baru-baru ini. Beliau
telah menyarankan agar para pensyarah di institusi pengajian tinggi
membuat latihan praktikal di industri. Ini merupakan bukti bahawa
kerajaan benar-benar serius untuk memartabatkan kecemerlangan dan
kualiti para pensyarah dan institusi pengajian tinggi di Malaysia.
Pelaksanaan cadangan ini akan menjadi satu titik tolak yang sangat
bermakna bagi meningkatkan kredibiliti siswazah yang akan dihasilkan
sesebuah universiti sejajar dengan kehendak pasaran semasa.
Selain
itu, usaha mengintegrasikan pensyarah universiti dengan industri melalui
latihan praktikal sebegini adalah satu strategi bersifat serampang dua
mata. Bak kata pepatah sambil berdiang nasi masak, ia dianggap pembuka
mata dan perspektif pensyarah tentang perkembangan semasa di industri.
Tidak disangkal, pensyarah universiti di mata masyarakat adalah golongan
bijak pandai yang sarat dengan ilmu pengetahuan di dada mengikut bidang
dan kepakaran masing-masing. Pensyarah universiti menjadi sumber
rujukan untuk penyelesaian bagi sebarang isu semasa yang timbul
berkaitan dengan bidang mereka. Pun begitu, mereka masih perlu mendalami
praktis dan perkembangan sebenar ilmu tersebut di dalam industri.
Kepesatan dan pembangunan di dalam industri kadang kala menyebabkan
teori-teori dan ilmu yang dimiliki dan diajar di universiti menjadi
lapuk ditelan zaman. Akhirnya, kualiti pembelajaran yang diterima oleh
para pelajar turut ketinggalan. Natijahnya, kesan buruk ditanggung
siswazah kerana kurangnya pengetahuan dan kemahiran yang diharapkan
industri. Justeru, cadangan untuk ahli akademik universiti bergelumang
dan menyertai industri secara ‘hands-on’ adalah sangat wajar dan perlu
disahut dengan nada yang positif di kalangan mereka.
Penglibatan di
dalam latihan praktikal di industri bukanlah satu trend atau fenomena
asing di kalangan pensyarah universiti di negara-negara lain. Ternyata
ianya menjadi ‘budaya akademik’ yang utama bagi mereka selain daripada
mengendalikan kuliah dan penyelidikan semata-mata. Begitu jua dengan
sebilangan kecil pensyarah di universiti tempatan yang bijak mengambil
inisiatif menyertai industri untuk memantapkan pengetahuan mereka.
Namun, masih jua perlu ada kesedaran bersifat kolektif di kalangan semua
pensyarah untuk berbuat sedemikian. Perbualan bersama dua orang
penyelia PhD saya baru-baru ini turut berkisar kepada isu pensyarah dan
latihan praktikal. Mereka berpendapat, masih wujud jurang pemisah di
antara nilai ilmu yang diajar di universiti dengan perkembangan
pengetahuan di lapangan industri. Pensyarah sendiri perlu maklum bahawa
kandungan pengajaran yang disampaikan kepada pelajar itu masih relevan
atau tidak dengan perkembangan dan keperluan semasa. Mereka berseloroh,
‘takkan kita masih nak mengajar silibus bagaimana membina sebuah kapal
terbang kertas, sedangkan manusia sudah mampu menjejakkan kaki di
bulan’? Mereka menambah lagi bahawa untuk mengurangkan dan menghilangkan
jurang sebegini, ahli akademik bertanggungjawab menyingsing lengan dan
‘turun ke padang’ dengan menyertai aktiviti di industri. Mereka perlu
lihat sendiri apa yang sebenarnya wujud di lapangan industri.
Contohya
pensyarah bidang pengurusan sumber manusia yang menyertai latihan
industri akan mengetahui sistem pengurusan yang digunapakai oleh
sesebuah organisasi dalam mentadbir para pekerja. Bagi pensyarah
kejuruteraan pula, pasti akan dapat memahami penggunaan jentera,
perisian atau teknologi mutakhir yang diaplikasi dalam industri.
Keleher
dan Toft (2006) di dalam prosiding bertajuk ‘Practitioner and academia
partnerships: establishing meaningful and relevant postgraduate learning
experiences’ yang dibentangkan dalam Seminar Australasian Association
for Engineering Education (AAEE) di Auckland baru-baru ini, turut
memfokuskan keperluan ahli akademik mendasari perkembangan di industri.
Prosiding mereka ini menggagaskan bahawa pertamanya, kerjasama ahli
akademik dan industri perlu dipupuk erat ibarat ‘aur dengan tebing’.
Keduanya, kerjasama sebegini akan mewujudkan perkongsian pintar di
antara universiti dan industri. Ahli akademik di universiti membantu
industri memajukan produk mereka melalui program penyelidikan dan
pembangunan. Manakala industri menyediakan ruang seluas-luasnya untuk
ahli akademik mendasari dan mengembangluaskan nilai-nilai ilmu
pengetahuan mereka.
Perkongsian pintar sebeginilah yang ditegaskan oleh
Datuk Kong Cho Ha, Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dalam
ucapannya kepada media baru-baru ini. Beliau mengandaikan terdapat
kewajaran untuk institusi pengajian tinggi dan industri bekerjasama
menggubal kurikulum kursus yang ditawarkan supaya pengisiannya memenuhi
keperluan industri.
Apa yang pasti, usaha kerajaan menggalakkan
pensyarah universiti untuk melihat sendiri dunia sebenar di dalam
industri perlu dilihat dari perspektif yang terbuka. Pun begitu,
penglibatan di dalam industri melalui latihan praktikal sebegini mesti
diselaraskan dengan bijak dan adil, umpama menarik rambut di dalam
tepung. Umum sedia maklum bahawa pensyarah universiti sudah sarat dengan
tanggungjawabnya yang pelbagai bukan sahaja kepada para pelajar dan
universiti, malah kepada agama, bangsa dan negara. Jika sesuatu
tanggungjawab yang baru hendak diberikan, ada kewajarannya untuk
diteliti dan diperhalusi sebaiknya supaya mereka tidak merasa terbeban.
Mungkin elok juga jika dicadangkan latihan praktikal oleh pensyarah
universiti ini nanti dijadikan salah satu indikator yang diambil kira
untuk tujuan sasaran kerja tahunan atau penilaian prestasi semasa
mereka. Kepada pensyarah universiti pula, sedarlah bahawa usaha
mengintegasikan diri dengan industri mempunyai nilai tambah yang sangat
relevan untuk memantapkan kualiti akademik anda sendiri.
Tepuklah dada,
tanyalah selera!
No comments:
Post a Comment